س: با عرض سلام و تبریک ماه مبارک رمضان؛ به عنوان مقدمه، تأثیر قرآن کریم و آموزه های آن بر جنبش انصارالله و انقلاب مردم یمن از آغاز جنبش انصارالله تا کنون و به خصوص در دوره مقاومت در برابر تهاجم عربستان سعودی چه بوده است؟
ج: ضمن عرض سلام و تشکر، این سؤال مهم و عمیقی است، جنبش مردم یمن که به آن ” المسیره القرآنیه” گفته می شود توسط رهبر شهید سید حسین بدرالدین الحوثی تاسیس شد. ایشان به واقعیت جهان اسلام نگاه می کرد و آن را واقعیتی غم انگیز و دردناک می دید، رژیم های عربی زیر پای یهودیان و مسیحیان قرار گرفته بودند و او از خود می پرسید چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ ما مسلمانیم و در یمن هم هستیم، گرچه مثل انقلاب اسلامی ایران، حزب الله لبنان و جنبش های مقاومت فلسطینی در شرایط مطلوبی در مقابله با غرب قرار نداریم و به دنبال بهبود آن هستیم، ولی چرا بقیه دولت های اسلامی در خوابی عمیق هستند، سید حسین این سوال را مطرح کرد که چرا شرایط این چنین است؟ و مشکل چیست؟
با توجه اینکه به ایشان یک انسان مانوس با قرآن و یک عالم قرآنی بودند، بعد از بررسی موضوع از طریق قرآن کریم، برای ایشان روشن شد که در جامعه اسلامی ما با بحران توکل به خداوند متعال مواجه هستیم، ایشان تشخیص دادند که ما بحران داریم و توکل و اعتماد بر خداوند متعال نداریم. می گوییم خداست که ما را آفریده و روزی می دهد، اما وقتی خدای متعال می فرماید: ان تنصروا الله ينصركم ، و هنگامی که خداوند می فرماید: “وكان حقا علينا نصر المؤمنين”، و هنگامی که خداوند متعال می فرماید: “ويقاتلوكم ويولوكم الأدبار” آیا این آیات را به عنوان سرلوحه زندگی قرار می دهیم یا این آیات تنها حرف هایی هستند که به زبان می آوریم و در اعماق قلب آنها را باور نمی کنیم، می گوییم و باور نمی کنیم و شاهد این است که ما در مقابله با دشمنان خدا ترسو هستیم.
به عقیده سید حسین الحوثی عامل این مسئله نقص در شناخت خداست و برای حل این مشکل باید به قرآن برگردیم و خدای متعال را از طریق قرآن کریم بشناسیم نه از طریق متکلمان و نه از طریق اهل منطق، زیرا علم قرآنی اساس معرفت است به گفته امام خمینی رضی الله عنه است که می فرماید: هرچه داریم از برکت قرآن است، پس باید همه چیز را از مسیر قرآن بیاموزیم. رهبر شهید سید حسین الحوثی سخنان امام خمینی (رضی الله عنه) را به عنوان منبع استنباط استفاده میکرد چون ایشان را یک عامل واقعی قرآنی می دانست. ایشان به عنوان مقدمه در پانزده درس دروس شناخت خدا را با استفاده از قرآن ارائه کردند. وی معتقد بود ملت باید به کتاب خدا برگردد. به عقیده ایشان امت اسلام قربانی فرهنگ های نادرستی است که از خارج از مسیر ثقلین به ما رسیده است. خارج از کتاب خدا و خارج از خاندان رسول خدا (ص) و برای شناخت خدا ابتدا باید از فرهنگ های باطل خلاص شود و خدا را از طریق منابع واقعی علم یعنی قرآن شناختو و قرآن را به عنوان کتاب زندگی در دست گرفت.در این صورت است که حالت و واقعیت امت اسلام تغییر می کند.
سید حسین الحوثی حتی زمانی که دروس خود از قرآن کریم را ارائه می دهد، آن را برداشت های شخصی می نامد نه تفسیر و می گوید: من مفسر نیستم، اینهای برداشت های من از قرآن است و من بوسیله قرآن هدایت می شوم. ما در واقعیت عملی بر اساس قرآن حرکت می کنیم، لذا ایشان بر این اساس حرکت کردند. سید حسین الحوثی رهبر شهید انقلاب یمن نظریه پرداز نبودند، که نظریه ای بنویسد و بگوید آن را عملیاتی کنید، بلکه خودش در انجام درس هایی که از قرآن می گرفت پیش قدم می شد و زمانی که بر اساس فرهنگ قرآنی اقدامی را نجام می داد با توکل بخدا با اطمینان نسبت به نصرت الهی این کار را نجام می داد به همین دلیل زمانی که به تنهایی و در کنار گروه اندکی از مؤمنان با ظالمان روبرو شد تسلیم نشد تا اینکه مانند حسین علیه السلام و امام زید تنها به شهادت رسید و همه اینها از آثار توکل به خدا بود. سید حسین گفت: چگونه می ترسیم در حالی که قدرت آسمان و زمین در اختیار خداوند است. دولت صالح می گفت ما سعودی و آمریکا را در کنار خود داریم. اما او با اتکا به خدا در برابر دشمنان ایستاد و همین روحیه امروز به مجاهدین در میدان قدرت بخشیده است.سید حسین در مقابل تانک ها محکم ایستادند، هواپیماهای جنگی آنها را بمباران کردند ولی او از هواپیما نترسید و هواپیما را تنها یک قطعه آهن دانست، که به وسیله یک انسان هدایت می شود و خداوند بر قلب این انسان مسلط است، به همین دلیل است که می بینیم مقاومت امروز مردم یمن بخشی از برکت آن فرهنگ جهادی قرآنی است.
س: اشاره کردید به روش ویژه آقای حسین الحوثی در برداشت علمی و عملی از قرآن. این رویکرد را برای ما توضیح دهید که آیا یک رویکرد بلاغی، تبیینی، کاربردی است، و آیا توسط سید حسین الحوثی ابداع شده است؟ یا در طول تاریخ سابقه ای در مورد این روش وجود دارد.
ج: سید حسین (رضی الله عنه) در محیط زیدی رشد کرد. خود او از علمای زیدی بود و پدرش سید بدرالدین نیز از علمای زیدی و مرجع بزرگی بود، اما ایشان این را دانست که ما زیدی های متأخر فرهنگ های غلط و اشتباهی داریم که باید از آنها خلاص شویم و به قرآن برگردیم و آنچه را در دست داریم به قرآن کریم ارائه کنیم. ایشان همه امت اسلام را با تمام وجود فراخواند. فرمودند: همه ما باید به قرآن کریم بازگردیم و همه باید فرهنگ های خود را به قرآن کریم عرضه کنیم و هرچه را با قرآن مطابق است نگه داریم و آنچه با قرآن مخالف است را ترک کنیم. ایشان خواستار یک پروژه جامع و یک طرح جامع شدند. پروژه خیزش تمدنی. او میگفت: رویارویی امروز ما و دشمنان خدا یک رویارویی نظامی نیست، بلکه یک رویارویی تمدنی است که با فرهنگ شروع می شود و به رویارویی نظامی ختم می شود. و بر اساس قرآن کریم ما باید با تمام توان برای مقابله با دشمن آماده باشیم چرا که قرآن کریم فرمود “وأعدوا لهم مااستطعتم من قوة ومن رباط الخيل ترهبون به عدو الله وعدوكم” دستور خداوند به آماده شدن در هر شرایطی بود ما باید بدانیم دشمن داریم، پس باید خودمان را آماده کنیم تا با این دشمن مقابله کنیم، پس باید به خود بازگردیم و خود را برای مقابله با دشمنان بر اساس متن قرآن آماده کنیم. او متن قرآن را محور همه فعالیت ها قرار داد زیرا خداوند کتاب خود را بر کتاب های قبلی، بر تورات و انجیل مسلط کرد، پس چگونه آن را بر کتاب های خود مسلط نکنیم در حالی که این کتابها توسط ما انسانها نوشته شده است.
جهاد در راه خدا یک دستور قرآنی است در قرآن 600 آیه در مورد جهاد آمده است در حالی که تصور ما در یمن این بود که راه جهاد بسته است چون جهاد تنها با تذکر زبانی و قیام مسلحانه مقدور است ولی سید حسین فرمود: نه، جهاد با شمشیر و نیزه و با و تبلیغ و رسانه و همچنین با مبارزه با دشمنان و جنگ است. ایشان در قدم دوم سعی کرد مسئولیت افراد را به آنها یادآوری کند. او به همه مسلمانان یادآوری کرد همه مسائل اسلام به مسلمانان مربوط است و هر مسلمانی باید نسبت به مسائل اسلام احساس مسئولیت کند. از جمله مسئله فلسطین به ما مربوط می شود و مسئله ایران به ما مسلمانان مربوط است، باید از قول رسول خدا (ص) شروع کنیم: «کسی که به امور مسلمین اهمیت نمی دهد مسلمان نیست و هر که صدایی بشنود که مسلمانان را ندا می دهد و او را اجابت نکند مسلمان نیست.» مسلمان باید احساس مسئولیت داشته باشد. سید حسین همچنین معتقد بود يكي از مهم ترين چيزهايي كه خداوند به ما سفارش كرده است، اقامه عدل است چراکه خداوند متعال فرمود: : “شهدالله أنه لا اله الا هو والملائكة وأولوالعلم قائماً بالقسط” خدا یک روش دارد، ما باید این روش را اعمال کنیم، اگر این روش را در واقعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی خود و در همه زمینه ها به کار ببریم، عدالت را برقرار کنیم و به خدا شهادت عملی بدهیم که او عدالت را برقرار می کند. اگر عدالت را در واقعیت خود برقرار نکنیم در واقع مسیر یهود و دشمنان اسلام را پیموده ایم. همچنین باید توکل به خدا را در جامعه توسعه دهیم که مسئله مهمی است، معرفت خدا، علم اساسی از قرآن کریم است، نه از کتب متکلمان، حتی متکلمان زیدیه، و دیگرانی که خدا را در صفات او مانند اینکه دیده نمی شود، هیچ چیز مانند او نیست و بینایی او را درک نمی کند محدود می کنند. خداوند ملکوت آسمان ها و زمین را در آیات فراوان مورد اشاره قرار می دهد: «ملکوت السموات و الارض» پس ملکوت آسمان ها چیست. و زمین یعنی؟ یعنی حق تشریع و هدایت دارد، همان طور که اختیار دارد بگوید، حق قانون گذاری هم دارد، ما هم باید به فرمان خدا عمل کنیم، دین مردم باید همواره در صورت اختلاف، امر خود را به خدای سبحان ارجاع دهند و آن را به خدا و رسول ارجاع داده و از تفرقه پرهیز کنند، تا خداوند ما را هدایت کند. حتی در زیدیه، سید حسین معتقد بود در زیدیه اختلاف جایز نیست، پیش از این در زیدیه می گفتند هر مجتهدی بر حق است، سید حسین گفت این مسئله منتج به اختلاف خواهد شد، خداوند متعال در قرآن کریم در همه آیات از حرمت اختلاف صحبت می کند نه از جواز اختلاف، پس واقعیت را یافته اید، واقعیت این است که تفرقه دارید و می خواهید این اختلاف را مشروع جلوه دهید. وی گفت نه این درست نیست ما باید تشکیلات داشته باشیم و تنها یک مرجع و جود داشته باشد. امروز سید عبدالملک تنها مرجع زیدیان یمن است ولی اگر چند نفر مرجع بودند بین آنها اختلاف ایجاد می شد ولی در حال حاضر تنها یک مرجع داریم و بقیه به او کمک می کنند. سید حسین همچنین خواستار رنسانس متمدن و ملت سازی در همه زمینه ها و اینکه باید بر اساس قرآن کریم حرکت کنیم.
س: سید حسین الحوثی مبدع این رویکرد بود یاقبل از ایشان نیز افرادی که این رویکرد علمی را در پیش قرار داده باشند وجود داشته اند؟
ج: او از پیشینیان بهره برد ولی این رویکرد را خودش پایه گذاشت و از ائمه پیشین اهل بیت، که در سه قرن اول بودند، بهره ای نمی برد، وی معتقد روش ائمه اولین مانند امام زید و امام قاسم الابراهیم، امام هادی الی الحق و دیگران براساس قرآن بده است، اما می گوید هرگاه حتی از طرف آنها راویتی بیاید، باید به قرآن عرضه شود. برای حرکت بر اساس قرآن کریم با توجه به اینکه قرآن یک کتاب عملی است که نمی تواند برکت و خیر خود را به افراد بی عمل بدهد. امام قاسم الابراهیم می فرماید قرآن کتابی است که هر کس به آن روی آورد به سوی آن روی می آورد و هر که از آن روی گردانید از آن روی برمی گرداند.
س: می بینیم که در قرون اخیر برخی افراد و جریان ها مدعی بازگشت به متن قرآن هستند، مانند ابن تیمیه، اما می بینیم که ابن تیمیه پیروانش حقیقت را درک نکردند، اما سید حسین الحوثی و جنبش انصارالله را می بینیم که در راه حق هستند چه تفاوتی بین این دو جریان وجود دارد؟
ج: در حقیقت ما در طول تاریخ دعوت های فراوانی به قرآن داشتیم. حتی خوارج می گفتند “لا حکم الا لله” و این کتاب خدا باید حکمیت کند ولی سید حسین پاسخ این سوال را داده است. وی گفت کسی که بر اساس قرآن حرکت می کند نمی تواند دیگران را فریب دهد و به سرعت درست یا دروغ بودن ادعای وی مشخص می شود. در حال حاضر عربستان هم می گوید ما به کتاب و سنت عمل می کنیم اما رفتارشان گواه بر دور بودن از قرآن است واقعیت گواه بر علیه آنهاست. واقعیت قابل انکار نیست. آیا در حال حرکت در مسیر قرآن هستند؟ توجه داشته باشید که السدیس در عربستان مدعی بودبر اساس کتاب خدا و سنت رسولش مردم باید در هر صورت از پادشاه اطاعت حتی اگر آنها را مورد ضرب و شتم قرار دهد و به صورتشان سیلی بزند. اخیرا دولت سعودی میلیون ها دلار از دارایی او را مصادره کرد و به او گفتند تو براساس صحبت های خودت باید سکوت و اطاعت کنی. باطل را ببین، باطل آشکار می شود. هرکس ادعای دروغی کند واقعیت او را رسوا می کند. خداوند به هر که بخواهد به هدایت خدا هدایت شود وعده داده است، خداوند به او وعده داده که او را هدایت کند، «سنريهم آياتنا في الآفاق وفي أنفسهم حتى يتبين لهم أنه الحق.» وقتی سيد حسین حرکت خود را آغاز کرد یکی دو سال ادامه داد و هر از چندگاهی در ملازمات خود می گوفت پس حوادث صحت عمل ما را ثابت میکند، اکنون بعد از 19 سال از زمانی که شهید سید حسین شهید شد می بینیم که هر چه او گفته درست است و هر چه پیش بینی کرده درست است و این از نشانه هایی است که روش شناسی او صحیح و قرآنی است. مثلاً جهاد فی سبیل الله در قرآن آمده است. ، اخوت در قرآن آمده، محبت به خدا و پایمردی در مسیر حق در قرآن آمده است. حتی اگر ما مردم را به پیروی از سید عبدالملک دعوت می کنیم نه به خاطر خود اوست بلکه به این دلیل است که او ما را به پایمردی در مسیر حق دعوت می کند.سید حسین معتقد بود اهل بیت مانند ماموران راهنمایی و رانندگی هستند که شما را به نه به خاطر خوودشان بلکه به خاطر خودتا به سمت خدا راهنمایی می کنند. در حالی که آل سعود شما را به سوی خود می کشانند و تلاش می کنند تا از کنار آنها دور نشوید. وقتی برای خدا تسبیح میگویی و در دل خود خدا را تسبیح و بزرگی میگویی، خداوند قلبت را پر از عشق و ترس از خودش میکند، امید و رجا در کنار هم. این چیزی است که نهضت مردم یمن را از همه نهضت ها متمایز می کند. امام خمینی (رضی الله عنه) وقتی درس می خواند، امام خمینی (رضی الله عنه) این معنویت را زندگی می کرد، روح قرآن کریم. روحیه جهاد و قیام برای خدای متعال، “قوموا لله قانطين” که این رویکرد، روش شناسی بازگشت به سوی خداوند متعال است.
س: برجسته ترین فعالیت ها و سیاست های قرآنی انصارالله برای توسعه قرآن در یمن چیست؟
ج: فعالیت های زیادی وجود دارد و ما هنوز در ابتدای راه هستیم، اکنون آموزش فرهنگ قرآنی در سطح وسیع و آموزش عمومی در جامعه، تلویزیون و رادیو، مجالس، مساجد و مدارس و همچنین آموزش های ویژه وجود دارد. آموزش، دوره های تخصصی داخلی، نیروهای امنیتی، ارتش و دیگران نیز به شکل تخصصی وجود دارد که به این معنی است که ما فرهنگ را به شدت پذیرفته ایم.
س: آیا این فعالیت ها بر پایه ملازمات سید حسین انجام می شود؟
ج: ملازمات سید حسین تنها یک روش است، اما مهمتر از همه این است که روی قرآن تمرکز شود. ولی ملازمات یک روش شناسی به شما ارائه می دهد. صحبت های سید عبدالملک، سخنرانی های داخلی و عمومی ایشان بسیار مهم است. همچنین اکنون مدارس “جیل القرآن” -نسل قرآن- و مدارس “شهید القرآن” در یمن فعالیت می کنند. مدارس “جیل القرآن” مدارس عمومی هستند که به شکل عمومی قرآن را در نظام آموزشی خود قرار می دهند و مدارس “شهید القرآن” مدارس بعد از دوره ابتدايي هستند. دانش آموزانی که در آنها تحصیل می کنند، تحصیلات رسمی را در کنار قرائت، حفظ و تدبر قرآن کریم فرا میگیرند. در حال حاضر ما دانشگاه های فعال در موضوع قرآن در یمن داریم. سال گذشته ما 3 دانشگاه افتتاح کردیم. نخست موسسه علمی قرآن کریم است که تا مقطع لیسانس را آموزش می دهد. این موسسه عمومی است و همه می توانند در آن تحصیل کنند. خانه عبدالله علی صالح هم در اختیار این موسسه است و از آن به عنوان خوابگاه دانشجویان استفاده می شود. مهاجران روستایی. کسانی که فقیر هستند و توان تهیه خوابگاه را ندارند در آن زندگی می کنند. در این موسسه قرآن و علوم قرآن و زبان و نحو و عربی و اقتصاد اسلامی و تفسیر و تاریخ را تا مقطع لیسانس می خوانند و تفسیر را با روش سید حسین فرا میگیرند. پس از آن فارغ التحصیلان می توانند تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهند. همچنین دانشگاه قرآن کریم را افتتاح کرده ایم. این دانشگاه بیشتر برای آموزش نیروهای انصارالله مورد استفاده قرار می گیرد و برای رزمندگانی که در جبهه ها قرار دارند نیز تسهیلات ویژه ای قائل شده اند. در حال حاضر بیش از ده هزار نفر از نیروهای اداری و نظامی مشغول تحصیل در این دانشگاه هستند. همه در میدان کار می کنند حق دانشگاه علوم قرآن که فرهنگستان قرآن کریم است البته علاوه بر آنچه قبلا در عرصه بود دانشگاه صنعا دارای دانشکده هنر و غیره است، ما سعی کردیم برخی برنامه های درسی را در آن تغییر دهیم.
س: در مورد دروس تفسیر سید عبدالملک که هر روز در ماه مبارک رمضان برگزار می شود و محتوای این دروس توضیح بفرمایید.
ج: در واقع جناب سید عبدالملک برای ایام مبارک، ایام رمضان و ده روز ذی الحجه، یوم الولایه یعنی غدیر و ایام مهم سال اهمیت ویژه ای قائل هستند. او در سال گذشته به شرح نامه امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر پرداخت. ایشان پیش از این این نامه را سه بار در جمع نیروهای انصارالله شرح داده بودند و ذیل آن توصیه هایی برای مسئولان دولتی داشتند. با این وجود ایشان در سال گذشته و در دهه ذی الحجه طی 12 جلسه این نامه را به شکل عمومی و با توجه مقتضیات روز برای همه مردم شرح دادند که از تلوزیون یمن پخش شد. ایشان همچنین از فرصت ماه رمضان بهره می برند و در این ماه یک دوره تفسیر را به شکل عمومی ارائه می دهند. البته این رسمی است که از شهید سید حسین الحوثی باقی مانده است و ایشان حدود شش ماه قبل از شهادت در ماه رمضان سلسله دروس تفسیری داشتند و در 26 درس آیاتی از سوره های بقره، آل عمران، انعام، مائده و اعراف را تفسیر گفتند. سید عبدالملک در هر ماه رمضان با تفسیر آیاتی از قرآن نکاتی برای استفاده از قرآن در زندگی امروز ارائه می دهند. مثلاً موضوع اقتصاد، کشاورزی، صنعت و مدیریت در وضعیت و روابط اجتماعی و مرد با فرزندان و زن با شوهر و فرزندانش و غیره از همه جهات. سید عبدالملک این نکات را از آیات مختلف قران استخراج می کنند و به شکل عمومی برای همه جامعه ارائه می کنند.
ایشان دروس اختصاصی نیز برای مسئولان دولت یمن و انصارالله دارند که در آنها به شکل اختصاصی و بی پرده به نقد اشتباهات مسئولان می پردازند. البته این جلسات به شکل خصوصی است و رسانه ای نمی شود.مجموع این دروس بسیار زیاد است و ما هر هفته و هر جلسه با یک درس جدید و متفاوت از دروس قبلی روبرو هستیم و از این جهت باید خدا را سپاسگذار باشیم.
س: استقبال جامعه از این دروس چگونه است؟
ج: البته جامعه ای که تحت حاکمیت صنعا قرار دارد اکثرا جامعه ای شگفت انگیز و پذیرنده است. حتی دیگر بخشهای یمن که تحت فشار تهاجم و اشغال هستند نیز از این دروس استقبال می کنند. در حال حاضر سید عبدالملک برای جامعه مقدس شمرده می شود یعنی ممکن است مردم نقدهایی به مسئولان و دولت داشته باشند ولی به سید عبدالملک به دلیل بزرگی، صداقت، امانت، اخلاص و ترس از خداوند متعال امیدش به خدا، توسلش به خدا اعتماد دارند. جامعه ایشان عاقل و شجاع می داند و معتقدند ایشان هرگز ملت یمن را خوار نکرد. خیلی ها سید را بعد از تجاوز شناختند یعنی مثلاً امثال ما ایشان را پیش از تجاوز عربستان به یمن می شناختیم و در جلسات و سخنرانی هایشان شرکت می کردیم ولی بیشتر جامعه ایشان را تازه بعد از حمله عربستان به یمن شناخت. از کجا او را شناختند؟ اینکه چگونه یمن را در جنگ رهبری کرد. در مقابله با تجاوز، او را شناختند، درایت و شجاعت او را شناختند، چنانکه سید حسن نصرالله فرمود: «او رهبر دلیر، عزیز و خردمند شماست.»
ج: تاثیر این دروس تفسیر رمضانیه در جامعه چیست؟
س: تأثیر آن در فرهنگ، اخلاق، و انگیزه جامعه بسیار است. ایشان با جهت دهی به اولویت های اخلاقی و اجتماعی جامعه از طریق ین دروس خود اثر مهمی در جامعه دارند.
ج: در مورد مصحف صنعا، یعنی مصحف امام علی (علیه السلام) زیاد شنیده ایم؛ در مورد آن توضیح دهید.
س: این قدیمی ترین نسخه شناخته شده قرآن در جهان است. گفته شده است امام علی (علیه السلام) آن را نوشته است، حتی گفته می شود خون عبدالرحمن و قثم دو پسر عبیدالله بن عباس، که توسط «بسر بن ابی ارطعه العامری» که معاویه ستمکار به صنعا فرستاده بود، کشته شدند، بر این فرآن به جا مانده است. این قرآن قرآن در کتابخانه مسجد کبیر صنعا نگهداری می شود و هنوز هم محفوظ است. مطالعات آزمایشگاهی توسط محققان ترک و آلمانی روی آن انجام شد. با بررسی های انجام شده ثابت کردند که این نسخه متعلق به قرن اول هجری قمری است و قدیمی ترین نسخه قرآن است و در حال حاضر هیچ نسخه ای قدیمی تر از آن وجود ندارد. البته قرآن هایی متعلق به دوره امویان در مناطق مختلف وجود دارد ولی به قدمت این نسخه نیستند.
س: ما در ماه مبارک رمضان هستیم، لطفا در مورد فعالیت های قرآنی و رسوم مردم یمن و انس آنها با قرآن کریم در بهار قرآن را برای ما توضیح دهید؟
ج: در صنعا یا در یمن مقدمات پذیرایی از ماه رمضان از شعبان آغاز میشود و سید عبدالملک سخنرانی خود را در مورد اهمیت رمضان، فواید آن و نحوه استقبال از ماه رمضان و برنامه های عملی برای استفاده از این ماه را در شعبان ایراد می کنند.
ماه رمضان، ماه قرآن است و بر این اساس باید در ماه رمضان اهتمام بسیار زیادی به قرآن وجود داشته باشد. در این ماه مردم عموما نماز را به جماعت و در مساجد به پا می دارند. پس از نماز عشا برنامه ثابتی در مساجد وچود دارد. ابتدا دعای افتتاح قرائت می شود و پس از آن ربع جز از قرآن کریم با صدای منشاوی پخش می شود. پس از آن درس اخلاق سید عبدالملک پخش می شود و با پایان این مراسم مردم به صورت شخصی در مساجد به قرائت قرآن می پردازند. برخی دو تا سه چز قرآن را در هر شب می خوانند و برخی نیز به آموزش دادن یا فراگرفتن قرآن می پردازند.
از دیگر رسوم مردم یمن در ماه مبارک رمضان شب زنده داری است. بیشتر مردم شبهای ماه رمضان را بیدار میمانند به جز کارمندان و کارگرانی که باید صبح ها به سر کار بروند. ولی بیشتر مردم صبح ها تا سحر بیدار هستند.
نیروهای فرهنگی و دانشجویان دانشگاه قرآن کریم نیز در این ماه به فعالیت های فرهنگی در مساجد در مناطق مختلف روی می آورند و این فرصت را برای کسب تجربه عملی تبلیغ و ارتباط با جامعه غنیمت می شمرند. سید عبدالملک دائما در این باره تاکید دارند که طلاب دانشگاه قرآن کریم نباید از جامعه فاصله بگیرند و حتما باید در جامعه حضور داشته باشند. حتی در موردی که پیشنهاد اینکه طلاب علوم دینی و قرآنی در یمن نوعی پوشش مخصوص به خود داشته باشند سید عبدالملک نذیرفتند و تاکید کردند که طلاب باید مانند مردم عادی لباس بپوشند و نباید با مردم عادی تفاوتی داشته باشند تا فاصله ای بین آنها
با سلام و تشکر از این مصاحبه وگرنه جهادی انیس قرنی که در این مورد اطلاع رسانی کرده اند لطفا اطلاعات بیشتر ی درمورد مردم یمن اعتقاداتشان ارائه بفرمائید
سلام علیکم. حتما سعی میکنیم به مناسبت های مختلف مطالب بیشتری در این زمینه تولید کنیم
با سلام و تشکر از این مصاحبه وگرنه جهادی انیس قرنی که در این مورد اطلاع رسانی کرده اند لطفا اطلاعات بیشتر ی درمورد مردم یمن اعتقاداتشان ارائه بفرمائید